Opleiding

Toelatingseisen

Alvorens deelname aan het opleidingstraject mogelijk is, dient de student aan een aantal toelatingseisen te voldoen die hieronder zijn opgenomen:
• De student is minimaal 16 jaar oud.
• De student dient de Arabische schrift te beheersen in dusdanige mate dat hij/zij in staat is om de Koran te lezen.
• De student beheerst de Nederlandse taal goed.
• De student heeft kennisgenomen van de inrichting van de opleiding, huishoudelijke regels en examenonderdelen.
• De student heeft kennisgenomen van de verplichte aanwezigheid op locatie en kan ook fysiek op locatie aanwezig zijn.
• De student neemt deel aan de opleiding met de intentie om Allah te behagen.
• De student brengt de geleerde stof in praktijk.
• De student houdt zich aan de gedragscode die geldt voor islamitische studenten.
• De student volgt lessen Arabisch en Koran in de stichtingen die verbonden zijn aan OCINL.
• De student volgt aanvullende cursussen en trainingen in de stichtingen die verbonden zijn aan OCINL.
• De student verkondigt de vergaarde kennis.
• De student verklaart zich bereid om taken op zich te nemen die thuishoren bij het verrichten van Dawah (d.w.z. uitnodigen tot de Islam).
• De student maakt tijd voor huiswerk en andere opleidingsverplichtingen.
• De student houdt zich aan de jaarplanning van de opleiding.
• De student schrijft zich in via het inschrijfformulier op de website van OCINL.
• De student levert een motivatiebrief in bij aanmelding, waaruit zijn/haar interesse en motivatie blijkt om deel te nemen aan de opleiding.
• De student overhandigt een identiteitsbewijs voor een identiteitscheck.
• De student heeft vooraf de opleidingsovereenkomst getekend waarin (onder meer) gedragsregels en ordemaatregelen zijn opgenomen.
• De student heeft voor aanvang van de opleiding het studiegeld voldaan en/of de machtiging overhandigd.
• De student heeft naar aanleiding van bovenstaande toelatingseisen toestemming gekregen om deel te nemen aan de opleiding.
• De student dient de Arabische taal te begrijpen in dusdanige mate dat hij/zij in staat is om lessen in het Arabisch te volgen (een begrip van ongeveer 30 á 50%).

Koran en Arabisch

Inleiding
Het is algemeen bekend dat de Koran en de Arabische taal tot de fundamentele kennis van elke islamitische student behoren. Daarom heeft OCINL een lesprogramma opgesteld dat studenten helpt om de kennis en vaardigheden op te doen die nodig zijn om religieuze bronnen en teksten te begrijpen, naar toegankelijke taal te hertalen en op een duidelijke wijze te verkondigen.

Doelen:
• Leren van de Arabische taal, zowel in theorie als praktijk.
• Leren van de Koran, zowel qua lezen als memorisatie.
• Opgeleid worden om islamitische preken en lessen voor te bereiden en te geven, zowel in het Arabisch als in het Nederlands.

Lesprogramma Koran:
• In het eerste jaar memoriseert de student minstens twee Djoez’ (d.w.z. twee delen). In de jaren daarop memoriseert de student elk jaar 1 Hizb meer dan het jaar ervoor. Dit betekent dat de student in zeven jaar 24 Djoez’ memoriseert. De overgebleven 6 Djoez’ memoriseert de student tijdens de winter- en zomercursussen die door OCINL worden georganiseerd.

• Naast het memoriseren van de Koran, leert de student ook de regels en methoden die betrekking hebben op het correct reciteren van de Koran (Tadjwied). Hierbij wordt gebruik gemaakt van de volgende lesboeken:
• Toehfat ul-Atfaal fie 3Ilm it-Tadjwied.
• Al-Moeqaddimat ul-Djazariyyah.

Lesprogramma Arabisch:
• Voor de Arabische lessen wordt gebruik gemaakt van de volgende lesboeken:
✓ De 4-delige boekenreeks van het Instituut van de Arabische taal dat verbonden is aan de Universiteit van Medina.
✓ Al-Qasiedat ush-Shabraawiyyah (algemene taalprincipes).
✓ As-Sarf us-Saghier (woordvorming).
✓ Mawsoe3atoe Ta3liem il-Inshaa’ (taal- en schrijfvaardigheid).
✓ Djawaahir ul-Balaaghah (inleiding tot welsprekendheid)
✓ De geschiedenis en analyse van de Arabische literatuur.
✓ Al-Imlaa’ wat-Tarqiem (schrifttekens).

cAqiedah (geloofsleer)

Doelen:
• Het zuiveren van de intentie en aanbidding voor Allah.
• Het volgen van het voorbeeld van de Profeten in het onderwijzen van Aqiedah.
• Het vergroten van het vertrouwen in de juistheid en degelijkheid van de methodiek die de vrome voorgangers gebruikten om onderwerpen van Aqiedah te behandelen en te onderbouwen.
• De student bekend maken met de onderwerpen van Aqiedah op basis van bewijzen uit de Koran en Soennah.
• De student bekend maken met de vroegere bronnen en bibliografieën van Aqiedah.
• De student trainen in het begrijpen van de methodes, geschriften en terminologieën van vroegere geleerden over Aqiedah.
• De student bekend maken met de verschillende stromingen op het gebied van Aqiedah.
• Aqiedah op een wetenschappelijke wijze te verkondigen en te verdedigen.

Lesprogramma

 

Opleidingsjaar

 

 Inhoud
1 Eerste helft uit het boek Aclaam us-Soennat il-Manshoerah.
2 Tweede helft uit het boek Aclaam us-Soennat il-Manshoerah.
3 Al-Qawl us-Sadied fie Maqaasid it-Tawhied.
4 Sharh cAqiedat ul-Waasitiyyah.
5 Al-Mawsoecat ul-Maysarah fiel-Adyaani wal-Madhaahibi wal-Ahzaab il-Moecaasirah.
6 Al-Mawsoecat ul-Maysarah fiel-Adyaani wal-Madhaahibi wal-Ahzaab il-Moecaasirah.
7 Al-Madkhaloe ila cIlm id-Dacwah.

cOeloem ul-Qoer’aan (de wetenschappen van de Koran)

Doelen:
• De student bekend maken met de Koran, de eerste bron van islamitische regelgeving.
• De student voorzien van wetenschappelijke vaardigheden om de Koran te begrijpen.
• De student bekend maken met de juiste werkwijzen om tekstuitleg (Tafsier) te geven over de Koran.
• De student bekend maken met de regels en principes die gelden voor het begrijpen van de Koran.
• De student bekend maken met de grote inspanningen die vroegere geleerden leverden om de Koran te bewaken, zowel qua schrift als interpretatie.
• De student bekend maken met de regels en methoden die betrekking hebben op het correct reciteren van de Koran.
• De student trainen in het raadplegen en gebruiken van bronnen en bibliografieën over de uitleg van de Koran (Tafsier).
• De student trainen in het leggen en herkennen van verbanden tussen de verschillende Koranwetenschappen.
• De student bekend maken met de leidingen (Hidaayaat) van de Koran en hoe deze vastgesteld kunnen worden.
• De student trainen in het gebruik van digitale middelen en methoden die betrekking hebben op Koranwetenschappen.

Lesprogramma

 

Opleidingsjaar

 

 Inhoud
1 Moebaahathoe min cOeloem il-Qoer’aani (boek: al-Itqaan).
2 At-Tahrieroe fie Oesoel it-Tafsier.
3 Qawaacid ut-Tafsier – Moeqaddimaat fie Oesoel it-Tafsier.
4 Madkhaloe ila cIlm il-Qiraa’aat.
5 Manaahidj ul-Moefassirien.
6 At-Tafsier.
7

– Hidaayaat van de Koran (Koranleidingen) en de manieren waarop geleerden deze onttrekken.

– Hoe om te gaan met eigentijdse digitale middelen op het gebied van Koranwetenschappen.

Al-Fiqh en Usoel ul-Fiqh (islamitische jurisprudentie en de daarvoor geldende basisregels en –principes)

Doelen:
• De student bekend maken met de islamitische regels die betrekking hebben op het handelen van de moslim.
• De student bekend maken met de manier waarop islamitische teksten begrepen en geïnterpreteerd dienen te worden.
• De student bekend maken met de wijze waarop islamitische regels tot stand komen.
• De student laten zien waarom de Islam geschikt is voor alle tijden en plaatsen.
• De student bekend maken met de doelen en voordelen van de islamitische regelgeving, zowel op individueel als collectief niveau.
• De student trainen in het vergelijken en toetsen van de verschillende Fiqh-leerscholen.
• De student trainen in het distilleren van islamitische oordelen op basis van de daarvoor geldende regels en principes.

Lesprogramma

 

Opleidingsjaar

 

 Inhoud
1 Minhaadj us-Saalikien (van as-Sacdie).
2 Zaad ul-Moestaqnic (van al-Hidjaawie).
3 Al-Moeghnie (van Ibn Qoedaamah).
4 Al-Wadjiez fie cIlm il-Oesoel (van az-Zoehaylie).
5 Taqrier ul-Qawaacid (van Ibn Radjab al-Hanbalie).
6 Djamc ul-Djawaamic fie Oesoel il-Fiqh (van as-Soebkie).
7 Miftaah ul-Woesoel (van at-Talmsaanie).

Al-Hadieth en cOeloem ul-Hadieth (Hadieth-wetenschappen)

Doelen:
• De student bekend maken met de Hadieth, de tweede bron van islamitische regelgeving.
• De student bekend maken met het belang van de Hadieth voor het begrijpen van de Koran.
• De student trainen in technieken en methoden die betrekking hebben op Hadieth-extractie (Takhriedj) en authenticatie (Tashieh).
• De student trainen in het valideren van de kettingen van overleveraars en het beoordelen van het authenticiteitsniveau van de Hadieth.
• De student trainen in het uitdragen en verdedigen van de religieuze autoriteit van de Hadieth.
• De student bekend maken met de prominentste boeken en geschriften van Hadieth.

Lesprogramma

 

Opleidingsjaar

 

 Inhoud
1

– Moestalah ul-Hadieth (van Ibn cOethaymien).

– Veertig an-Nawawiyyah aangevuld tot vijftig vanuit Djaamic ul-cOeloem wal-Hikam (van Ibn Radjab).

2

– Noekhbat ul-Fikr (van Ibn Hadjar al-cAsqalaanie).

– De eerste helft uit het boek cOemdat ul-Ahkaam (van al-Maqdisie).

3

– Ikhtisaar cOeloem ul-Hadieth (van Ibn Kathier)

– De tweede helft uit het boek cOemdat ul-Ahkaam (van al-Maqdisie)

4

– Macrifatoe cOeloem il-Hadieth (van Ibn Salaah).

– De eerste helft uit het boek al-Djamcoe Bayn as-Sahiehayn (van al-Hoemaydie).

5

– De eerste helft uit het boek Alfiyat ul-Hadieth (van al-cIraaqie).

– De tweede helft uit het boek al-Djamcoe bayn as-Sahiehayn (van al-Hoemaydie)

6

– De tweede helft uit het boek Alfiyat ul-Hadieth (van al-cIraaqie).

cIlm Sharh ul-Hadieth wa Fiqhihi.

7

– Oesoel ut-Takhriedj wa Diraasat ul-Asaanied (van Mahmoed at-Tahaan).

– Hoe om te gaan met eigentijdse digitale middelen op het gebied van Hadiethwetenschappen.

Extra curriculum

 

Opleidingsjaar

 

 Inhoud
1 Basislessen Tarbiyyat ul-Islaamiyyah
2 Basislessen Oesoel ud-Dacwah
3 Basislessen Fiqh ul-Waaqic
4 Basislessen ‘De moslim in het Westen’